Wózek ciągnięty przez konie Amiszów jest bardziej zaawansowany technologicznie niż myślisz

Wbrew temu, co słyszałeś, Amisze nie są przeciwni technologii. Społeczności przyjmują nowe gadżety, takie jak faksy i telefony komórkowe - tak długo, jak lokalny kościół zatwierdza każdy z nich z wyprzedzeniem, ustalając, że nie zmieni on drastycznie ich sposobu życia.

Tak też jest z konnym wózkiem Amiszów. Moglibyście pomyśleć, że technologia tego środka transportu z 1800 roku przestała się rozwijać właśnie wtedy. Zamiast tego, technologia buggy ciągle się rozwija, a producenci buggy stali się elektrykami i metalowcami, aby wbudować wszystkie nowe technologie, których nie widać pod tradycyjną czarną farbą.

Nawet jeśli pominiesz luksusowe opcje takie jak grzejnik zasilany propanem, uchwyty na kubki i prędkościomierz, buggy to droga rzecz.

Jeden z budowniczych w Lancaster County, Pennsylvania, był dość zajęty, kiedy rozmawialiśmy. W ciągu pół godziny, cztery osoby zadzwoniły, aby omówić zamówienia. Amisze często niechętnie używają swoich nazwisk i firm w publikacjach, ale jeden z konstruktorów z tego sklepu z przyjemnością opowiedział o wszystkich nowych systemach opracowywanych dla tej starej technologii.

Hamulce

Hamulce Buggy to samochodowe, nienapędzane hamulce bębnowe lub tarczowe montowane do dwóch kół. Kiedy woźnica chce się zatrzymać, zatrzymuje konia za pomocą lejców i zatrzymuje buggy naciskając na pedał hamulca tak, by nie wjechał w konia. Nasz konstruktor szacuje, że 90 procent nabywców buggy trzyma się bębnów, częściowo z powodu staromodnej estetyki - systemy hamulcowe w buggy są bardzo widoczne - a częściowo dlatego, że wszystkie części bębnów mogą być wykonane w społecznościach Amiszów.

"W latach 60-tych, lokalny Amisz zaczął chodzić po złomowiskach i zbierać stare siedmiocalowe hamulce VW," mówi nasz konstruktor, "ratował je, naprawiał, czyścił i montował w buggy. Po pewnym czasie zaczął robić dobre odlewy. Teraz wszystkie hamulce do buggy są produkowane przez sklepy buggy".

Budowniczowie odlewają bębny ze stali, a płyty nośne i szczęki ze stopu aluminium i cyny. "Kupujemy odlewy, obrabiamy je, wiercimy otwory, obrabiamy i montujemy komponenty" - mówi. "Właściwie sami łączymy nasze szczęki. Okładziny hamulcowe kupujemy od firmy z Ohio".

Nieliczne hamulce tarczowe stosowane w buggy to części z półki kupowane poza społecznościami Amiszów i zazwyczaj były produkowane dla buggy wydmowych. Zarówno w przypadku hamulców bębnowych jak i tarczowych, pompa hamulcowa, która przenosi płyn hydrauliczny uruchamiający hamulce, jest zamontowana pod karoserią w pobliżu wykonanego przez Amiszów zespołu pedałów, którego pedał wystaje przez podłogę do wnętrza pojazdu. Pompy hamulcowe wykonane są z anodowanego aluminium w warsztacie Amiszów, również w Ohio.

Elektryczny

Stany z dużą populacją Amiszów, takie jak Ohio i Pensylwania, mają prawo, które wymaga, aby buggy były oświetlone, gdy dzielą drogi publiczne z ruchem samochodowym. Oznacza to, że te staromodne pojazdy mają elementy elektryczne.

"Dziewięćdziesiąt dziewięć procent buggy zbudowanych jest z pulpitu - konsoli na przednim panelu - a w tej skrzynce przełączników znajdują się wszystkie potrzebne przełączniki" - mówi nasz konstruktor. "Mamy reflektory, światła tylne, światła wewnętrzne i przełącznik kierunkowskazów".

Sklepy kupują komponenty LED i montują systemy oparte na niestandardowym kierunkowskazie opracowanym przez budowniczych Amiszów z hrabstwa Lancaster 50 lat temu. Jest to lampa na cokole z bursztynowym reflektorem z przodu i czerwonym światłem tylnym z tyłu, po jednej lampie na każdą stronę buggy. Żarówki pozostają na światłach mijania podczas normalnego użytkowania, ale pstryknięcie przełącznika kierunkowskazów aktywuje system w stylu świateł hamowania, który włącza światła drogowe. Oto twój amiszowy kierunkowskaz: Buggy, którego lewy reflektor i tylne światło są jaśniejsze niż ich prawe odpowiedniki, ma zamiar skręcić w lewo.

"Właściwie rozglądaliśmy się za finansowaniem przez banki, ale nie mamy tytułów prawnych do buggy, więc banki są nieśmiałe w tej kwestii".

Aby zasilić te światła, baterie są wszędzie. "Przez wiele, wiele lat po prostu używaliśmy standardowego akumulatora morskiego o głębokim cyklu, ponieważ wszystko było żarowe, a my potrzebowaliśmy więcej mocy" - mówi budowniczy. Obecnie używa się akumulatorów do narzędzi bezprzewodowych. Pojedynczy akumulator 20 V/6 A, taki jak do zasilania wiertarki elektrycznej, zasila cały system elektryczny przez dwie do trzech godzin na jednym ładowaniu. Osoby podróżujące na dłużej noszą ze sobą zapasowe baterie.

"W ciągu ostatnich pięciu lat próbowano zastosować system alternatorów" - mówi. "Działał on w około 60 procentach, ale nigdy się nie przyjął".

Nadwozie

Główne nadwozie wykonane jest z włókna szklanego. Jest ono wstępnie produkowane poza zakładem i wysyłane do Amiszów w całym kraju w celu wykończenia. W miejscach narażonych na duże zużycie, takich jak progi drzwiowe, dodawane są elementy aluminiowe. Cała reszta to szkielety z białego dębu lub jesionu, które są pokryte tkaniną, bardziej miękką wykładziną do powierzchni wewnętrznych i wytrzymałym poliestrem do powierzchni zewnętrznych, a wszystko to w celu zmniejszenia wagi.

"W latach 60-tych, miejscowy Amisz zaczął jeździć po złomowiskach i pozyskiwać stare siedmiocalowe hamulce VW.

"Nową technologią jest drewno modyfikowane termicznie" - mówi nasz konstruktor. "Termicznie modyfikowane jest, w zasadzie, gotowanie z niego żywych świateł. Jak w piecu. Zwykła suszona tarcica ma wilgotność od 10 do 20 procent. Termicznie modyfikowana ma prawie zerowy procent wilgotności. Po prostu wypalają z niej wilgoć, a potem jest ustabilizowana i naprawdę trudno ją zgnoić."

Opony i koła

Amish buggy toczą się na stalowych lub gumowych oponach, ale nasz budowniczy mówi, że większość używa stalowych. Oba rodzaje opon są budowane we własnym zakresie. "Twój buggy z oponami stalowymi ciągnie się łatwiej niż z gumowymi z powodu kompresji gumy," mówi. "Gdybyś miał opony pneumatyczne, byłoby inaczej, ale opona z pełnej gumy ma kompresję. Oczywiście, zaletą gumy jest to, że jest cichsza".

Gumowe opony również mocniej obciążają mechanizm skrętu (piąte koło), więc hamulce są montowane na tylnych kołach jeśli buggy ma gumowe opony. Buggy z oponami stalowymi mają hamulce na przednich kołach, ponieważ ślizganie się metalu po drodze odciąża częściowo piąte koło. Dla kół zamontowanych w oponach, są one drewniane, stalowe, aluminiowe lub z włókna szklanego.

"Ja jednak wolę drewniane koła" - mówi konstruktor. "To jest mój wybór numer jeden, z kilku powodów. Jest cichsze i można je naprawić. Jeśli złamiesz szprychę lub coś innego, możesz łatwo zdjąć oponę, wymienić szprychę i złożyć koło z powrotem". W ciągu ostatnich pięciu lat, konstruktorzy amiszowych buggy opracowali zawieszenie w stylu samochodowym z rurowo-stalowych prętów skrętnych, które mocują nadwozie nad tradycyjnymi resorami piórowymi lub, ostatnio, poduszkami powietrznymi.

Jak Amisze kupują Buggy

Tak jak w przypadku kupna samochodu, pierwszym krokiem jest wybór ogólnego modelu buggy jako podstawy do budowy. Możesz zdecydować się na dwumiejscowy, czteromiejscowy, półzamknięty, całkowicie otwarty i tak dalej. Następnie dodajesz opcje z listy kontrolnej sklepu. Nawet jeśli pominiesz luksusowe opcje, takie jak ogrzewanie zasilane propanem, uchwyty na kubki i prędkościomierz, buggy to droga rzecz.

"Średni koszt buggy to 8000 dolarów" - mówi nasz konstruktor. Rodziny zazwyczaj mają kilka rodzajów na raz, do różnych zastosowań, a każdy z nich kupują od razu za gotówkę. "Właściwie rozglądaliśmy się za finansowaniem przez banki", mówi, "ale nie mamy tytułów własności do wózków, więc banki są nieśmiałe w tej kwestii". Jeśli jednak ktoś tego potrzebuje, budowniczowie sfinansują im buggy bez udziału banków.

"Wielu ludzi dostanie 20 lub 30 lat z buggy zanim dokonają jakiejkolwiek większej przebudowy. Jest duży popyt na dobre używane buggy z powodu młodości. Większość ludzi kupi swojemu 16-letniemu synowi konia, uprząż i używany buggy. A potem mamy ludzi, którzy wymieniają swoje buggy co pięć do ośmiu lat. To tak jak w świecie mainstreamu. Wiele z tych wózków będzie działać przez 40 lub 50 lat, kilka razy przebudowywanych".