Mazda CX-30 Turbo ma teraz moc, która idzie w parze z wartością

Podsumowanie Mazda CX-30 o mocy 250 KM to jeden z najmocniejszych, a zarazem najprzyjemniejszych w prowadzeniu crossoverów, jakie można kupić. Nie jest tani, ale jego cechy i osiągi sprawiają, że jest to solidna wartość.

  • Moc i właściwości jezdne jak na crossovera
  • Premium wnętrza i wyposażenie podnoszą wartoś
  • ćChoć nadal kompaktowa, siedzi wyżej niż Mazda 3

SPECS

  • 2,5-litrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik Skyactiv
  • 250 KM i 320 lb-ft momentu obrotowego
  • 6-biegowa automatyczna skrzynia biegówi-Activ napęd na wszystkie koła
  • Cena podstawowa: 29 900 USD; 32 300 USD za testowaną tu wersję Premium Plus
  • 18-calowe felgi aluminiowe

W zeszłym roku magazyn Popular Mechanics przyznał modelowi CX-30 tytuł crossovera roku. Wówczas ten nowy wówczas model imponował doskonałą dynamiką jazdy, wysokiej klasy wykończeniem i wyposażeniem oraz jakością jazdy, która przewyższała jego cenę. Postrzegaliśmy go jako dobrze wykonany, atrakcyjny cenowo mały crossover, który spełniał potrzeby użytkowników. Nie tylko nam się spodobał. Stał się drugim najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy. Mimo wszystkich zalet, Mazda 30 otrzymała od recenzentów jedną skargę: Brakowało jej wystarczającej mocy, aby dorównać czułemu układowi kierowniczemu i wyrafinowanemu wnętrzu. Mając zaledwie 186 koni mechanicznych, wolnossąca wersja czterocylindrowego silnika Mazdy Skyactiv zastosowana w CX-30 sprawiała wrażenie, że czasami nie jest wystarczająco mocna.

Aby temu zaradzić, CX-30 wyposażono w 2,5-litrowy turbodoładowany czterocylindrowiec, który generuje moc 250 KM i moment obrotowy 320 lb-ft. Jest to silnik podobny do tego, który jest już dostępny w pozostałych modelach Mazdy, w tym w mniejszej, niższej Mazdzie 3, którą testowaliśmy na początku tego roku. Mazda łączy go z sześciobiegową przekładnią automatyczną i firmowym napędem na wszystkie koła i-Activ.

Nie dziwi więc, że nowy silnik kosztuje więcej niż standardowy CX. Najtańszy model CX-30 Turbo kosztuje 29 900 dolarów, czyli o około 7 tys. dolarów więcej niż model podstawowy z silnikiem wolnossącym, choć posiada więcej funkcji i ulepszeń. Model Premium Turbo kosztuje 32 300 dolarów, czyli o około 3 500 dolarów więcej niż bazowy Turbo.

Dzięki mocy 250 KM CX-30 prowadzi się energicznie, ale jest bardziej wyrafinowany niż rasowy. Dzięki uprzejmości

Osiągi na drodze CX-30

Wersja turbo silnika Skyactiv Mazdy w CX-30 wytwarza więcej mocy i momentu obrotowego niż niemal wszystkie inne pojazdy w tej klasie, w tym takie modele jak Subaru Crosstrek i Hyundai Kona - ale nie jest też przesadą porównywanie go do bardziej ekskluzywnych opcji, takich jak BMW X1 czy Audi Q3. Silnik jest mocny i czuły, ale także zestrojony tak, aby był nieco mniej szarpiący niż w przypadku innych opcji turbo - prawdziwego kopa dostajemy tylko przy wyższych obrotach. Przez resztę czasu silnik jest mocny i przyjemny, ale nie przytłaczający.

To mówi o intencjach Mazdy wobec tego samochodu. To nie jest hot hatch ani weekendowa wyścigówka. W CX-30 praktyczność wciąż przeważa nad prędkością. W rzeczywistości Mazda nie podaje wartości 0-60, ponieważ uważa, że jest to parametr, który nie pasuje do codziennych doświadczeń z jazdy. Jay Chen z zespołu badawczo-rozwojowego Mazdy ds. układów napędowych wyjaśnił, że jego zespół przedkłada "osiągi jezdne nad specyfikację".

Można odnieść wrażenie, że CX-30 jest dobrze dopasowany do kierowcy. Prowadzenie jest ostre i płynne, a przyspieszenie przychodzi szybko, zwłaszcza na zakrętach. Niektóre turbosprężarki dają ci popalić swoją mocą; ta jest bardziej serdeczna.

Aby ułatwić prowadzenie, Mazda zastosowała system zwany G-Vectoringiem. W przeciwieństwie do wektorowania momentu obrotowego, które marki takie jak Acura wykorzystują do wysyłania mniejszej lub większej mocy do kół, aby pomóc w skręcaniu, system Mazdy zmniejsza moc silnika przy inicjacji zakrętu. Dzieje się to natychmiast, gdy tylko pojazd wykryje obrót kół kierownicy i na poziomie, którego nie można wykryć. Układ nieznacznie przesuwa masę pojazdu do przodu, zapewniając większą przyczepność przednim kołom, czyli tam, gdzie jest ona potrzebna podczas pokonywania zakrętu. Możesz pewnie pokonywać (i utrzymywać) ciasne linie.

Jedyną krytyczną uwagą jest to, że zmiana biegów jest mniej responsywna niż prowadzenie, hamowanie czy przyspieszanie. Są one płynne, ale nie natychmiastowe.

CX-30 ma dopracowane wnętrze i wyposażenie

CX-30 w wersji Turbo posiada tak samo dopracowane wnętrze i poczucie luksusu, jak w wersji standardowej. Elementy sterujące są rozmieszczone symetrycznie, dzięki czemu dostęp do prawie wszystkich elementów jest łatwy i intuicyjny. 8,8-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego jest widoczny, ale nie rozprasza uwagi, a centralne pokrętło ułatwia nawigację. Wszystkie modele Turbo wyposażone są w podgrzewane fotele przednie, elektrycznie sterowany szyberdach, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa, obejmujący układ wspomagania ruszania na pasie ruchu, układ monitorowania martwego pola i układ wspomagania hamowania.

Oprócz 18-calowych felg, aluminiowych relingów dachowych i świateł LED, wersja Turbo modelu CX-30 otrzymuje małą plakietkę z tyłu. Dzięki uprzejmości: Mazda/MPCurtet

Dostępne wyposażenie techniczne w wyższych poziomach wyposażenia odpowiada temu, czego można się spodziewać w samochodach klasy premium. W wersji Turbo Premium Plus dostępny jest układ wspomagania hamowania, który uruchamia hamulce, gdy cofasz, a kamery wykryją ruch poprzeczny lub inne obiekty na drodze. Dostępny jest również tryb wspomagania jazdy w korku, który pomaga w kierowaniu i hamowaniu (ale nie jest trybem jazdy autonomicznej) oraz wersja systemu monitorowania pojazdu Mazdy 360 stopni, która wyświetla obraz w wyższej rozdzielczości, aby pomóc w parkowaniu lub podczas manewrowania poza drogą przy bardzo małej prędkości. Na zewnątrz Turbo zyskuje 18-calowe czarne felgi, błyszczący grill przedni, podgrzewane lusterka, aluminiowe relingi dachowe oraz automatycznie włączane i wyłączane reflektory i światła tylne w technologii LED.

CX-30 vs Mazda 3, jaka jest różnica?

Choć CX-30 korzysta z tego samego układu napędowego co Mazda 3 i jest bardzo podobnej wielkości, pojazdy te są przeznaczone dla kierowców, którzy oczekują nieco innych wrażeń. Najbardziej znaczącą zmianą jest wysokość nadwozia. Pomyśl o CX-30 jako o nieco podniesionej wersji modelu 3. To przemawia do nabywców, którzy chcą poczuć się jak w SUV-ie, siedząc wyżej nad jezdnią. Kompromis jest niewielki, ale wyżej położony środek ciężkości CX-30 ma wpływ na prowadzenie. Oba są zabawne i praktyczne, ale widzimy, dlaczego CX-30 jest bardziej popularny.

Podsumowanie

Pomimo wyższej ceny, CX-30 Turbo jest nadal bardzo wartościowy. Osiągi silnika i funkcje tego modelu są bardziej zbliżone, a w niektórych aspektach przewyższają to, co można uzyskać od Audi i BMW. Jeśli marka pojazdu jest dla Ciebie mniej ważna niż to, co on oferuje - a Mazda właśnie o to w dużej mierze chodzi - to Turbo wypada korzystnie na tle droższych opcji.