Czy warto samodzielnie przeprowadzać drobne naprawy lakiernicze?

Każdy właściciel samochodu będzie musiał w pewnym momencie dokonać napraw lakierniczych. Powodów jest wiele: korozja, wypadki na drodze, wady wizualne wynikające ze starzenia się lakieru. Czy warto próbować naprawiać lakier samodzielnie? Jak się za to zabrać? I jakie są najlepsze rezultaty?

Lakierowanie nie jest łatwym zadaniem. Malowanie jest pracochłonne i wymaga doświadczenia. Do profesjonalnego malowania potrzebne są odpowiednie narzędzia i miejsce. Oznacza to, że usługi malarskie mogą być drogie, a naprawa pojedynczej części nie jest możliwa.

W przypadku drobnych prac może warto zdać się na siebie. Czasami lepiej jest patrzeć, jak element niszczeje z powodu korozji lub brzydkich otarć na listwach ozdobnych lub zderzakach. Jakiego rodzaju prace mógłbyś wykonać?

Sprawdź jak zrobić zaprawki lakiernicze na stronie http://kosmetykisamochodowe.edu.pl/poradniki/jhof/jak-zrobic-zaprawki-lakiernicze.html

Drobne poprawki

Sól, drogi i karoserie samochodowe to nie jest dobre połączenie. Dlatego pierwsze oznaki korozji można często zauważyć po latach intensywnego użytkowania. Ważne jest, aby działać szybko, ponieważ rdza szybko postępuje. Późniejsze ratowanie często nie ma sensu i wiąże się z wymianą elementu lub przyspawaniem części. Szybsza reakcja oznacza mniej pracy.

Dobrze wykonana łata może uratować element. Nawet jeśli nie jesteś artystą, lepiej wygląda to niż korozja. Najpierw należy sprawdzić kod farby. Jeśli nie jest on jednoznaczny, wykonaj lub kup nowy. Kod można znaleźć na tabliczce znamionowej samochodu lub na podstawie numeru VIN. Jeśli masz wszystkie dokumenty, kod ten może znajdować się także w dokumentach samochodu.

Lakier można kupić w zestawie z pędzelkiem, który można wykorzystać do napraw punktowych. Taki lakier można znaleźć w ASO, gdzie jest zwykle niedrogi, lub w sklepach z lakierami samochodowymi.

Po pierwsze, należy dokładnie oczyścić rdzę. Jest to niezbędne, aby naprawa była skuteczna. Preparat wiążący rdzę należy nakładać na czyste miejsca. Przy odrobinie szczęścia i odpowiednim pokryciu rdza może już nie powrócić. Ważne jest, aby pozostawić takie preparaty do całkowitego wyschnięcia. Idealny czas to 24 godziny.

Najlepiej jest pracować w garażu, ponieważ deszcz może zniweczyć wysiłki, a rdza w końcu wyjdzie. Jeśli uszkodzenie punktowe nie jest na tyle poważne, aby naruszyć blachę, możemy usunąć rdzę, smarując powierzchnię np. farbą. Pozostawić farbę do całkowitego wyschnięcia.

Jeśli prace zostały wykonane w widocznym miejscu, warto odpowiednio wykończyć powierzchnię lakierniczą. W tym celu najpierw nakładamy farbę, aby wygładzić wszelkie niedoskonałości. Jeśli w zestawie znajduje się lakier bezbarwny, nakładamy go po kolejnym odtłuszczeniu powierzchni.

Następnie wygładzamy powierzchnię papierem ściernym o średniej gradacji (ja używam pomiędzy 400-600). Można wypolerować powierzchnię lekkim proszkiem ściernym, aby nadać jej doskonały wygląd. Ta naprawa jest prosta i skuteczna w tym rozmiarze, więc zdecydowanie warto się postarać. Można również naprawiać uszkodzenia lakieru po uderzeniach kamieni.

Karoseria samochodu

Możemy pomalować zewnętrzne elementy plastikowe

Jest to najłatwiejsza z prac malarskich, zwłaszcza jeśli mówimy o elementach, które nie były oryginalnie malowane. Ślady walki o miejsce parkingowe z czasem mogą pozostawić na listwach zarysowania. Nie inaczej jest w przypadku lusterek i klamek drzwi.

Ważne jest, aby usunąć element, który chcemy wymienić. W przeciwnym razie naprawa może okazać się trudna. Aby usunąć zarysowania i uszkodzenia, następnym krokiem jest odpowiednie przeszlifowanie elementu, tak aby jego powierzchnia była równa. Po uzyskaniu zadowalających rezultatów należy odtłuścić powierzchnię. Następnie pomalujemy powierzchnię lakierem strukturalnym wykonanym z tworzywa sztucznego. Nie ma dobrej lub złej metody, ale staramy się nie nakładać zbyt wiele na raz.

Farby w sprayu są często dostępne, więc każdy może nimi malować. Farby te można wykorzystać w nieoczekiwany sposób. Taka naprawa może być bardzo trwała, jeśli nie planujemy, że nasz samochód będzie się opierał o latarnię. Zawsze można pomalować ją ponownie,

Inaczej będzie wyglądać malowanie części, które były przemalowywane, a inaczej malowanie smutnych, czarnych listew ozdobnych. Nałożenie podkładu na plastiki przed malowaniem jest kluczowe. To on odpowiada za to, że całość nie będzie się w cudowny sposób łuszczyć.

Jeśli samochód jest metaliczny, nakładamy podkład. Po wyschnięciu każdej warstwy lekko matowimy i odtłuszczamy powierzchnię przed nałożeniem kolejnej. Choć jest to czasochłonne, efekty są tego warte. Prawidłowe nałożenie lakieru bezbarwnego może być trudne. Wymaga to pewnej wprawy. Możliwe jest usunięcie smug z powierzchni poprzez polerowanie, choć może to być uciążliwe.

Farby w sprayu można stosować do malowania małych elementów. Jeśli jednak trzeba pomalować cały zderzak (np. farby w sprayu można stosować na małych częściach zderzaka. Jeśli jednak chcesz pomalować cały zderzak, potrzebny będzie pistolet natryskowy. Sprężarka może być ponownie użyta po umyciu pistoletu natryskowego.

Naprawy tego typu pojazdów nie zawsze muszą być perfekcyjne, ale warto podjąć ten wysiłek. Zobaczysz poprawę wyglądu swojego samochodu, nawet jeśli nie jest on zbyt zadbany.