Wulkanizacja opon - kompendium wiedzy o naprawie opon

Każdy kierowca w pewnym momencie swojego życia słyszał termin "wulkanizacja". Większość kojarzy go z miejscem, gdzie można naprawić opony. Choć to skojarzenie jest słuszne, temat jest bardziej złożony, niż może się wydawać. Co to jest wulkanizacja i jaki ma wpływ na naprawę opon? Jakie inne zadania wykonują wulkanizatorzy poza naprawą opon? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w następnym tekście.

Co to jest wulkanizacja?

Historia wulkanizacji rozpoczęła się w 1839 r. za sprawą Charlesa Goodyeara, amerykańskiego inżyniera i chemika. Jego nazwiskiem sygnowana jest także trzecia co do wielkości firma produkująca opony na świecie. Jak do tego doszło? Charles Goodyear dodał zmieloną siarkę do spoiwa gumowego, tworząc pastę. Pasta ta była następnie nakładana na specjalne walce zwane kalandrami. Rozgrzewano je do temperatury 150°C, a następnie zachodziła reakcja sieciowania. W wyniku tej reakcji otrzymuje się gumę wulkanizowaną. To pozornie mało znaczące odkrycie miało znaczący wpływ na rozwój i wzrost rynku motoryzacyjnego. Wulkanizowana guma była znana ze swojej większej wytrzymałości i większej plastyczności. Zaczęto eksperymentować z różnymi mieszankami i polimerami, takimi jak kauczuk syntetyczny, w celu uzyskania jeszcze lepszych właściwości.

Jak wygląda wymiana opon?

Nie ma się czym martwić, jeśli opona ulegnie uszkodzeniu. Nie możemy zagwarantować naprawy całkowicie zniszczonej opony. Wulkanizator może nam jednak pomóc w przypadku nieszczelności lub niewielkiego uszkodzenia struktury opony.

Wszystko zależy od rodzaju opony i skuteczności wulkanizacji. Wulkanizacja na zimno może wystarczyć (przykładowo: naprawa opony po gwoździu). Wulkanizacja na ciepło jest wymagana w poważniejszych przypadkach.

opony

Wśród doraźnych metod naprawy opon popularna jest naprawa za pomocą sznurka oraz innych rodzajów zestawów naprawczych, takich jak płyny lub taśmy uszczelniające.

Miejsca uszkodzenia opony

Do określenia stanu opony używamy trzech terminów: ściana boczna, bark lub czoło.

  • Powierzchnia czoła opony to ta, która styka się z nawierzchnią podczas jazdy.
  • Bark to przestrzeń między czołem a ścianą boczną opony.
  • Ściana boczna to ta strona opony, która nie styka się z powierzchnią bieżnika.

Rodzaje wulkanizacji

Istnieją dwie możliwości wulkanizacji: na gorąco lub na zimno. Różnią się one stosowaną metodą, rodzajem i ceną materiału, a przede wszystkim kosztem. Wulkanizacja na gorąco nie zawsze jest ekonomicznie uzasadniona w przypadku tanich opon.

Wulkanizacja na zimno

Wulkanizacja na zimno jest stosowana do naprawy uszkodzeń opon. Jest ona szybsza, łatwiejsza i bardziej ekonomiczna niż wulkanizacja na gorąco. Polega na wypełnieniu uszkodzonego miejsca specjalną mieszanką chemiczną, która wchodzi w reakcję z gumą, połączeniu uszkodzonych struktur i ich uszczelnieniu. Ten rodzaj wulkanizacji nie jest zalecany w przypadku poważniejszych uszkodzeń opon.

Wulkanizacja na gorąco

Ten proces nazywany jest również wulkanizacją na gorąco. Umożliwia on wymianę gumowego elementu opony. Wulkanizację na gorąco można uzyskać, stosując mieszankę, która została poddana pełnej wulkanizacji. Ważne jest, aby użyć tych samych składników i proporcji, co w przypadku gumy bazowej. Wulkanizacja na gorąco może być długim procesem, który wymaga przygotowania mieszanki przez doświadczonego wulkanizatora. Elementy te obejmują zużycie opony, elastyczność i stan opony.

Jaki jest koszt wulkanizacji?

Wulkanizacja na zimno, jak wspomniano wcześniej, jest tańsza niż wulkanizacja na gorąco. Usługa ta obejmuje demontaż, wyważenie i montaż opony. Cena różni się w zależności od średnicy opony.

Wulkanizacja na gorąco kosztuje nas od 50 do 100 zł, w zależności od średnicy opony. Cena ta obejmuje demontaż i wyważenie, a także montaż koła.

Ceny mogą się różnić w zależności od miejsca zamieszkania w Polsce. Serwisy w dużych miastach są zazwyczaj droższe niż te w mniejszych miejscowościach. Nie oznacza to jednak, że jakość jest niższa. Jeśli chcesz zaoszczędzić na naprawie opon, nie polecamy wydawać mniej niż 5-10 zł. Warto szukać sprawdzonych warsztatów! Jeśli opona nie zostanie naprawiona prawidłowo, wszelkie oszczędności będą znikome.

Bieżnikowanie opon

Opony bieżnikowane są alternatywą dla nowych opon. Inna forma wulkanizacji polega na odtworzeniu zużytej opony. Polega to na nałożeniu nowej warstwy gumy na zużyty bieżnik. Możemy ją nawet połączyć z bardzo zużytą oponą. Głównym czynnikiem, który kwalifikuje oponę do otrzymania nowej warstwy gumy, jest jej stan. Musi być w idealnym stanie. Przy bieżnikowaniu istnieją dwie opcje: na zimno lub na gorąco.

Metoda na zimno jest tańsza, na przykład w przypadku naprawy opon. Polega ona na usunięciu całej gumy z korpusu opony i nałożeniu nowego, czystego bieżnika. Po przygotowaniu opony umieszcza się ją w autoklawie, gdzie następuje połączenie obu elementów.

Metoda "na gorąco" polega na dodaniu warstwy mieszanki gumowej do karkasu. Wzór bieżnika jest następnie odciskany na karkasie za pomocą prasy hydraulicznej w ściśle określonej temperaturze i pod ściśle określonym ciśnieniem.

Ze względu na dużą różnicę w cenie, opony bieżnikowane mogą stanowić doskonałą alternatywę dla nowych opon. Opony produkowane przy użyciu powyższych metod, zwłaszcza bieżnikowane na zimno, charakteryzują się doskonałymi osiągami i wysoką jakością. Wszystkie opony bieżnikowane, które mają jakiekolwiek wady, są automatycznie dyskwalifikowane. Nie można ich znaleźć w profesjonalnym serwisie wulkanizacyjnym. Opony bieżnikowane to dobry wybór, jeśli nie chcesz wydawać zbyt wiele na opony.

Co jest lepsze: zestaw naprawczy czy koło zapasowe? Który z nich wybrać?

Tak zwane zestawy naprawcze, czyli przenośne wulkanizatory, są ostatnio bardzo popularne. Urządzenia te pozwalają szybko naprawić wszelkie ubytki gumy, a następnie kontynuować jazdę. Do uszczelnienia opony można także użyć płynów uszczelniających. Po pewnym czasie opona powinna być gotowa do jazdy. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest to, że jest wystarczająco małe, aby zmieścić się w schowku na rękawiczki. Te rozwiązania są tymczasowe i mają na celu jedynie dowiezienie nas do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego. W przypadku poważniejszych uszkodzeń opon nie zaleca się stosowania zestawu naprawczego.

Wygodnym rozwiązaniem jest koło zapasowe. Dzięki niemu możemy kontynuować jazdę bez względu na to, jak bardzo uszkodzona jest opona. Głównym problemem jest ilość miejsca, jaką zajmuje koło zapasowe. Dlatego zarówno producenci samochodów, jak i kierowcy coraz częściej wybierają zestawy naprawcze.

Ubezpieczenie opon

Kierowcy coraz częściej decydują się także na ubezpieczenie opon. Wiele firm ubezpieczeniowych oferuje możliwość rozszerzenia polisy o pomoc w przypadku uszkodzenia koła. Czasami pomoc taka jest nawet świadczona bezpłatnie. Ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z poszczególnymi ofertami, ponieważ niektóre z nich mogą wymagać posiadania koła zapasowego lub zestawu naprawczego. Bez względu na miejsce awarii i zakres uszkodzeń ubezpieczenie opon gwarantuje, że otrzymamy pomoc bez dodatkowych opłat. Jeśli koła nie da się wymienić na miejscu, zostaniemy odholowani do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego. W zależności od oferty, jaką otrzymamy, zapłacimy albo tylko za robociznę, albo nic.

Ubezpieczenie opon to świetna opcja, zwłaszcza jeśli nie mamy ubezpieczenia Assistance. Jest tańsze, a jak wiadomo, opony łatwo się psują.