Do czego służy ściągacz do drążków kierowniczych?

Ściągacz do drążków kierowniczych dedykowany jest do napraw związanych z układem kierowniczym. Jego zadaniem jest ułatwienie montażu i demontażu drążków kierowniczych, jak również pomoc przy kompleksowej naprawie tych podzespołów. Ściągacze do drążków kierowniczych oraz przegubów najczęściej znajdują się w profesjonalnych warsztatach samochodowych, ale nie brakuje ich również w przydomowych garażach miłośników motoryzacji. Sprawdź, jakie zastosowanie posiada ściągacz do drążków kierowniczych oraz jak działa to narzędzie!

Ściągacz do drążków kierowniczych: zastosowanie

Drążki kierownicze to jedne z elementów znajdujących się w układzie kierowniczym samochodów. Dzięki nim możliwe jest skręcanie kół samochodu, gdy kierowca kręci kierownicą. Ta po drugiej stronie zaopatrzona jest w kolumnę kierowniczą, która swoim wyglądem przypomina prosty pręt wchodzący do przekładni. Obecnie najczęściej stosowanymi rodzajami przekładni są śrubowo-kulkowe, które można spotkać w samochodach ciężarowych, jak również przekładnie zębatkowe, które występują w samochodach osobowych. Te drugie często nazywane są maglownicami. Odpowiednie przełożenia sprawiają, że kręcenie kierownicą jest proste i nie stawia dużego oporu.

Z przekładni wychodzą dwie sztuki drążków kierowniczych. Każdy z nich przypisany jest dla jednego z kół skrętnych. Drążek to kawałek grubego pręta, gwintowanego jednostronnie i wykonanego z najwyższej jakości kutej stali, poddawanej dodatkowej obróbce uszlachetniającej. Dzięki temu struktura metalu charakteryzuje się wysoką odpornością i wytrzymałością.

Na końcu drążka znajduje się końcówka będąca częścią wymienną. To element, który podlega częstemu zużywaniu eksploatacyjnemu. Końcówka to w dużej mierze sworzeń, a więc element metalowo-gumowy z kulowym przegubem wewnątrz. Jego zadaniem jest zamocowanie drążka do zwrotnicy.

Profesjonalne ściągacze do drążków kierownicy i przegubów dedykowane są dla ułatwienia montażu oraz demontażu drążków kierowniczych. Dzięki nim praca przebiega sprawniej i szybciej, a zdemontowane elementy nadają się do kompleksowej naprawy. Ściągacze stosuje się zarówno w warsztatach profesjonalnych, jak i przydomowych garażach.

Ściągacz do sworzni

Jak działa ściągacz do drążków kierowniczych?

Stukanie w okolicach przedniego zawieszenia to najczęstsza oznaka, że końcówki drążków kierowniczych nadają się do wymiany. Końcówki drążków kierowniczych to jedne z elementów, które zużywają się najszybciej. Dzieje się tak z uwagi na intensywną eksploatację, ale też niewystarczający stan polskich dróg. Pojawienie się luzów na elementach odpowiedzialnych za skręcanie kół zaburza precyzję prowadzenia samochodu oraz prowadzi do nieodwracalnego zniszczenia opon.

Jak rozpoznać, że należy zająć się wymianą końcówek drążków kierowniczych? Pierwszym symptomem będzie pogorszenie prowadzenia się pojazdu. Ten może ściągać na boki podczas oczekiwanej jazdy na wprost. Dodatkowo przy gwałtownych ruchach kierownicą słyszalne będą stuki z okolic przednich kół. Luzy na przegubach dają się wyczuć również podczas szarpania kołem na boki. Wymiana końcówki drążka kierowniczego nie jest trudnym i mocno czasochłonnym zadaniem, dlatego z powodzeniem poradzi sobie z nim każdy amator motoryzacji. Posiadanie ściągacza do drążków kierowniczych dodatkowo znacznie ułatwi pracę nad tym zadaniem.

Profesjonalny klucz do ściągania drążków kierowniczych to znacznie przyjemniejsza alternatywa dla kluczy płaskich i francuskich, po które sięgają domorośli majsterkowicze. Specjalistyczne narzędzia nie są drogie, a znacznie ułatwią pracę. Dobrze dobrany klucz będzie miał szeroki zakres obsługiwanych rozmiarów, dlatego sprawdzi się zarówno w samochodach osobowych, jak i lekkich dostawczych.

Przed przystąpieniem do pracy samochód należy umieścić na podnośniku i upewnić się, czy koła posiadają luzy. Następnie warto oczyścić okolice śrub za pomocą drucianej szczotki i odrdzewiacza. Klucz płaski posłuży nam do poluzowania nakrętki kontrującej znajdującej się za końcówką drążka. Następnie przy pomocy klucza nasadowego luzujemy nakrętkę przytrzymującą końcówkę w zwrotnicy i wybijamy stary element ze zwrotnicy. Przy wykręcaniu końcówki drążka warto liczyć liczbę obrotów, aby nowa część została wkręcona na podobną głębokość. Po wykonaniu naprawy konieczne będzie udanie się do warsztatu w celu ustawienia geometrii kół.